caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption
caption

Orgelbouwbedrijf

Thomas

ONS VERHAAL…

 

André THOMAS is geboren in Ster-Francorchamps in 1939.

 

Na een opleiding als schrijnwerker, keert hij zich tot het orgelbouwen in 1957.  Gedurende 7 jaar werkt hij in een bedrijf in de regio.

 

In februari 1965, sticht hij zijn eigen atelier in zijn geboortedorp Ster. Hij vervolledigt zijn kennis tegelijkertijd met studiereizen in het buitenland.

 

In 1982 wordt het bedrijf een BVBA, en sinds april 2000, leidt Dominique THOMAS de onderneming.

 

Op dit moment werken 16 personen in het Orgelbouwbedrijf Thomas. Alle onderdelen voor het bouwen en/of restaureren van een orgel, worden er ter plaatse vervaardigd : klavieren, orgelkasten, beeldhouwwerken, windladen, balgjes, mechanische tractuur, orgelpijpen in hout en tin, intonatie…

 

In 52 jaar, werden meer dan 140 nieuwe orgels in het atelier vervaardigd, waarvan de meesten geïnspireerd werden door oude instrumenten.

 

Het Orgelbouwbedrijf Thomas heeft eveneens een 125-tal restauraties uitgevoerd op orgels van de achttiende en negentiende eeuw.

 

Sinds januari 2016, heeft Jean-Sébastien THOMAS zich geassocieerd met zijn vader, Dominique THOMAS. Ze leiden nu samen het Orgelbouwbedrijf THOMAS.

 

Een zicht op onze meest opmerkelijke verwezenlijkingen.

Fabrication

 

Onze ateliers vervaardigen alle componenten van een orgel : orgelkasten, beeldhouwwerken, orgelpijpen zowel in hout als in tin, windladen, balgjes, klavieren, mechanische trakturen, intonatie, stemming…

 

Bij het bouwen van een nieuw orgel, geeft de orgelbouwer een persoonlijke noot aan zijn œuvre, en zo heeft het orgel een eigen, uniek karakter.

 

Elk instrument is een nieuwe ontdekking.

 

Bij het restaureren van een orgel, is de aanpak fundamenteel verschillend. De orgelbouwer moet zijn eigen persoonlijke smaak vergeten, om zo dicht en respectvol mogelijk bij het originele instrument te blijven, en dusdanig alle beschadigde onderdelen zo goed mogelijk na te bootsen in de vervaardiging van de te vervangen onderdelen. Het is daarom heel belangrijk om de nodige informatie over het desbetreffende instrument op te zoeken, en te gebruiken voor de restauratie.